سوء تغذیه و همه چیز درباره آن؛ از علل بیماری تا درمان آن

همه چیز درباره سوء تغذیه

نیدخوار سوء تغذیه وضعیتی است که مواد مغذی، ویتامین ها و مینرال های بدن به طور محسوسی پایین بیاید. اگر سوء تغذیه درمان نشود و به طور مزمن پیش رود، می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله مشکلات چشمی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و کوتاهی قد و کاهش رشد شود.

در سراسر جهان میلیاردها نفر تحت تاثیر سوء تغذیه قرار می گیرند. در برخی از جمعیت ها بسته به محیط، سبک زندگی و منابع خود ریسک ابتلا به سوء تغذیه بیشتر از سایر جوامع است.در این مقاله می خواهیم به انواع، علائم و علل سوء تغذیه و همچنین پیشگیری و درمان این موضوع بپردازیم پس با ما همراه باشید.

سوء تغذیه در کودکان

انواع سوء تغذیه

سوء تغذیه: این نوع سوء تغذیه ناشی از عدم دریافت پروتئین کافی یا پروتئین مناسب، کالری، ریز مغذی های کافی و ویتامین ها است. در واقع این نوع از سوء تغذیه منجر به کاهش وزن برای قد (کاهش وزن)،  کاهش قد برای سن (کوتاهی) و کاهش وزن برای سن (کم وزنی) می شود.

تغذیه بیش از حد: شاید برایتان عجیب باشد ولی حتی مصرف بیش از حد برخی مواد مغذی مانند پروتئین، کالری یا چربی نیز می تواند منجر به سوء تغذیه شود. ممکن است شما به دلیل مصرف بیش از حد کالری اضافه وزن یا چاقی داشته باشید، اما ویتامین ها و مواد معدنی کافی را به طور همزمان دریافت نکنید. این اتفاق به این دلیل است که غذاهایی که به تغذیه بیش از حد کمک می کنند، مانند غذاهای سرخ شده و شیرین، کالری و چربی بالایی دارند اما برای سایر مواد مغذی منبع خوبی نیستند. این نوع سوء تغذیه معمولا منجر به اضافه وزن یا چاقی می شود. افراد مبتلا به این نوع سوء تغذیه اغلب کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه آهن، روی، ویتامین A و ید دارند.

سوء تغذیه چه علائمی دارد؟

در واقع علائم و نشانه های سوء تغذیه بسته به نوع آن فرق می کند. تشخیص علائم سوء تغذیه می تواند به افراد و پزشکان و متخصصان تغذیه کمک کند تا مسائل مربوط به سوء تغذیه یا تغذیه بیش از حد را شناسایی و درمان کنند.

علائم سوء تغذیه

  • کاهش وزن
  • از دست دادن چربی و توده عضلانی
  • گونه های توخالی و چشم های گود رفته
  • یک معده متورم
  • خشکی مو و پوست
  • تاخیر در بهبود زخم
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افسردگی و اضطراب

افراد مبتلا به سوء تغذیه می توانند یک یا چند مورد از علائم بالا را داشته باشند. همچنین در برخی افراد علائم مشخص تری بروز میکند. در دراز مدت سوء تغذیه باعث کمبود ریز مغذی ها می شود. برخی از شایع ترین کمبود ها و علائم آنها عبارتند از:

ویتامین A: خشکی چشم، شب کوری، افزایش ریسک ابتلا به عفونت

روی: از دست دادن اشتها، توقف رشد، تأخیر در بهبود زخم ها، ریزش مو، اسهال

آهن: اختلال در عملکرد مغز، مشکلات مربوط به تنظیم دمای بدن، مشکلات معده

ید: بزرگ شدن غدد تیروئید (گواتر)، کاهش تولید هورمون تیروئید، مشکلات رشد و نمو

از آنجایی که سوء تغذیه منجر به مشکلات جسمی جدی و مشکلات سلامتی می شود، می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

تغذیه بیش از حد

علائم اصلی تغذیه بیش از حد اضافه وزن و چاقی است، اما می تواند منجر به کمبود مواد مغذی نیز شود.

تحقیقات نشان می‌ دهد که افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، در مقایسه با افرادی که وزن نرمال دارند، احتمال ریسک پایین بودن مواد مغذی و ویتامین ها در آنها بیشتر است.

سوء تغذیه در نوجوانان

اثرات بلند مدت سوء تغذیه

سوء تغذیه می تواند در دراز مدت منجر به ایجاد بیماری ها و بیماری های مزمن شود. از جمله این بیماری ها می توان به افزایش خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت اشاره کرد. یک مطالعه روی 50 نوجوان در برزیل نشان داد که پسرانی که در اوایل زندگی به دلیل سوءتغذیه کاهش رشد داشتند، در طول سه سال 5 درصد توده چربی بیشتری در مقایسه با همسالان خود که رشد کوتاهی نداشتند، به دست آوردند. از آنجایی که اثرات طولانی مدت سوء تغذیه می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد، پیشگیری و درمان سوء تغذیه ممکن است به کاهش شیوع بیماری های مزمن کمک کند.

سوء تغذیه به چه علت ایجاد می شود؟

سوء تغذیه یک مشکل جهانی است که می تواند ناشی از شرایط محیطی، اقتصادی و پزشکی باشد. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که بیش از 460 میلیون بزرگسال و 150 میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند، در حالی که بیش از دو میلیارد بزرگسال و کودک دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

علل شایع سوء تغذیه عبارتند از:

عدم دسترسی به غذای کافی و مقرون به صرفه یا ناامنی های غذایی در کشور های در حال توسعه: به طور معمول در کشور های در حال توسعه به دلیل عدم دسترسی به غذای کافی، افراد از سنین کودکی دچار سوء تغذیه می شوند

بیماری های گوارشی و مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی: شرایطی که باعث سوء جذب می شوند، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و رشد بیش از حد باکتری ها در روده، می توانند باعث سوء تغذیه شوند.

مصرف بیش از حد الکل: مصرف زیاد الکل می تواند منجر به دریافت ناکافی پروتئین، کالری و ریز مغذی ها شود.

اختلالات سلامت روان: برخی از اختلالات روانی مثل افسردگی و دیگر بیماری های روحی می تواند خطر سوء تغذیه را افزایش دهد. در یک مطالعه بررسی کردند که شیوع سوء تغذیه در افراد مبتلا به افسردگی 4 درصد بیشتر از افراد سالم است.

ناتوانی در تهیه و تهیه غذا: به طور معمول افزایش سن و برخی بیماری ها باعث ضعیف شدن بدن، ناتوانی درتحرک و نداشتن قدرت عضلانی می شود که دلیل محکمی برای افزایش خطر ابتلا به سوء تغذیه است. این مسائل مهارت های تهیه غذا را مختل می کند و منجر به سوء تغذیه می شود.

وزن کم وزن مناسب و اضافه وزن در کودکان

پیشگیری و درمان سوء تغذیه

با رسیدگی و برطرف کردن علل زمینه ای می توان سوء تغذیه را درمان و از بروز این بیماری پیشگیری کرد. سازمان های دولتی، سازمان های مستقل و مدارس می توانند در پیشگیری از سوء تغذیه نقش به سزایی داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از مؤثرترین راه ‌ها برای جلوگیری از سوء تغذیه شامل ارائه قرص‌ های آهن، روی و ید، مکمل ‌های غذایی و آموزش تغذیه به جمعیت ‌هایی است که در معرض سوء تغذیه قرار دارند.

امروزه کودکان و بزرگسالان در معرض خطر چاقی و در نتیجه خطر تغذیه بیش از حد قرار دارند چرا که فعالیت بدنی بسیار کم شده است و انتخاب های غذایی بسیار ناسالم شده است. در مقاله زیر سعی کردیم ویژگی های تغذیه سالم را به طور مفصل بررسی کنیم می توانید برای خواندن متن کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:  ویژگی های تغذیه سالم قرار گیرد

راهکار دیگر گرفتن رژیم های غذایی متناسب با شرایط بدنی و زندگی شماست و رژیمی که شامل انواع درشت مغذی ها و ریز مغذی ها از جمله کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب کافی است، از سوء تغذیه جلوگیری کنید. شما می توانید از طریق لینک زیر رژیم مناسب خود را سفارش دهید.

مشاهد رژیم های دکتر مهشید دژن

از سوی دیگر، درمان سوء تغذیه اغلب شامل رویکردهای شخصی تر است. اگر در نزدیکی خود کسی را میشناسید که احتمال می دهید مبتلا به سوء تغذیه باشد و یا خودتان حدس می زنید که مبتلا به سوء تغذیه هستید، در اسرع وقت با متخصص تغذیه صحبت کنید. همچنین می توانید از طریق این لینک وقت خود را رزرو کنید.

دریافت رژیم آنلاین (برای دریافت رژیم کلیک کنید)

متخصصین تغذیه می‌توانند علائم و نشانه ‌های سوء تغذیه را به طور کامل ارزیابی کند و مداخلاتی را توصیه کند تا شما سریع تر و راحت تر این دوره بیماری را بگذرانید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *