رژیم غذایی سالم برای بزرگسالان و دلایل اهمیت آن

اهمیت یک رژیم غذایی سالم برای بزرگسالان مسن تر

با افزایش سن، بدن ما دستخوش تغییرات مختلفی می شود و حفظ یک سبک زندگی سالم به طور فزاینده ای حیاتی می شود. یکی از جنبه های ضروری زندگی سالم برای سالمندان، یک رژیم غذایی متعادل است. تغذیه مناسب نقش حیاتی در حمایت از سلامت کلی، پیشگیری از بیماری های مزمن و افزایش کیفیت زندگی دارد. در این مقاله، اهمیت یک رژیم غذایی سالم برای افراد مسن را بررسی خواهیم کرد و نکات عملی را برای اطمینان از دریافت مواد مغذی لازم ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رفع نیازهای تغذیه ای

نیاز به پروتئین بیشتر

بسیاری از افراد مسن نیاز به پروتئین در رژیم غذایی خود دارند، زیرا از دست دادن عضلات بخشی طبیعی از روند پیری است. نیاز طبیعی به پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز برای بزرگسالان 0.8-1 گرم است، اما برای افراد بالای 65 سال به 1-1.2 گرم افزایش می یابد. از سن 65 سالگی، پروتئین ها باید 15 تا 20 درصد انرژی دریافتی فرد را تشکیل دهند.

تقاضای پروتئین در صورت بیماری بیشتر افزایش می یابد و بسیاری از افراد مسن بیماری های متعددی دارند. دریافت ناکافی پروتئین در طول زمان منجر به ضعیف شدن عضلات و اختلال در وضعیت عمومی می شود یا می تواند باعث ناخوشی ها و بیماری های دیگر شود. تامین نیاز های پروتئینی شما می تواند چالش برانگیز باشد زیرا تقاضای کلی انرژی در افراد مسن کاهش می یابد و بسیاری به این دلیل یا به دلایل دیگر اشتهای خود را از دست می دهند.

ممکن است لازم باشد غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید یا الگوی غذایی خود را تغییر دهید تا اطمینان حاصل شود که نیازهای پروتئینی شما برآورده شده است. به عنوان یک اقدام احتیاطی، از 50 سالگی به بعد باید پروتئین بیشتری به رژیم غذایی شما اضافه شود. فعالیت بدنی مانند تمرین با وزنه نیز نقش مهمی در حفظ توده عضلانی دارد.

نکاتی برای دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی

می توانید تخم مرغ یا پنیر را هنگام پخت نان اضافه کنید یا با تخم مرغ و محصولات لبنی، وافل (یا کیک) درست کنید. گزینه دیگر در صورت نیاز به پروتئین اضافی، خرید پودر پروتئین و مخلوط کردن آن با غذا است، اما توجه داشته باشید که افزودن پودر پروتئین می تواند بر طعم و قوام غذا تأثیر بگذارد.

نیاز بیشتر به ویتامین D

سالمندان همچنین نیاز فزاینده ای به ویتامین D دارند. به غیر از آن، نیازهای ویتامین، مواد معدنی و فیبر آنها تا حد زیادی با بزرگسالان برابر است، اما از آنجایی که نیاز کلی آنها به انرژی کمتر است، غذایی که می خورند باید دارای مواد مغذی تر باشد.

منابع کلیدی ویتامین D

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • روغن کبد ماهی، ماهی چرب و قلیه / خاویار
  • برخی از محصولات لبنی مانند برخی از انواع پنیر سفید و شیر نیز با ویتامین D غنی شده اند

کاهش اشتها در افراد مسن و نکات مهم در افزایش اشتها در افراد مسن

کاهش اشتها در افراد مسن

بسیاری از افراد مسن از کاهش اشتها رنج می برند که باعث می شود کمتر از قبل غذا بخورند. ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد، مانند متابولیسم کند تر یا کاهش احساس گرسنگی به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی، بیماری، یا تحولات اجتماعی عمده در زندگی مانند از دست دادن شریک زندگی یا نقل مکان به خانه سالمندان.

بسیاری از افراد نیز با افزایش سن حس چشایی یا بویایی کاهش می‌یابد که باعث می ‌شود غذا بی‌ طعم و بی‌ مزه شود و بر اشتها و توانایی آنها برای لذت بردن از وعده‌ های غذایی تأثیر بگذارد.

نکاتی برای افزایش اشتها

سعی کنید با کسی که راحت هستید ناهار بخورید. اگر تنها زندگی می ‌کنید، می‌ توانید از اعضای خانواده دیدن کنید یا در مراکز روزانه یا فعالیت ‌هایی که  برای سالمندان اختصاص داده شده است، شرکت کنید تا با دیگران غذا بخورید؛ همچنین فعالیت بدنی می تواند به افزایش اشتهای شما کمک کند.

برای کسانی که حس بویایی یا چشایی ضعیفی دارند، افزودن ادویه بیشتر به غذایشان می تواند کمک کننده باشد – اما آنها باید مراقب مصرف نمک خود باشند.

پختن ظروف با بافت های مختلف یا اطمینان از جذاب بودن غذا نیز می تواند به تحریک اشتها کمک کند.

اگر به طور معمول کم غذا می خورید یا وزن کمی دارید، مهم است که به طور منظم غذا بخورید و برای رفع نیاز های غذایی روزانه خود میان وعده هایی اضافه کنید.

سوء تغذیه در افراد مسن و برطرف توسط غنی سازی غذا برای افراد مبتلا به سوء تغذیه

سوء تغذیه

60 درصد از ساکنان خانه های سالمندان و بیمارانی که در یک موسسه زندگی می کنند، تغذیه مناسب دریافت نمی کنند. این همچنین برای بسیاری از افراد مسن که در خانه زندگی می کنند یک چالش است. سوء تغذیه می‌ تواند شرایط سلامتی موجود را بدتر کند، روند درمان و بهبودی را کندتر کند، شما را مستعد ابتلا به عفونت‌ ها کند، خطر افتادن را افزایش دهد، تحرک را مختل کند، خطر افسردگی را افزایش دهد، خطر مرتبط با مداخلات جراحی را افزایش دهد و علائم غیر اختصاصی ایجاد کند.

سوء تغذیه نه تنها برای افراد مضر است، بلکه پیامد های اقتصادی بزرگی برای جامعه به همراه دارد. اثرات سوء تغذیه می تواند منجر به افزایش روزهای بستری و افزایش هزینه های درمان شود.

سوء تغذیه با غذا و تامین تغذیه مناسب درمان می شود و پیشگیری با تامین نیازهای غذایی فردی است. بنابراین، غذای شخصی یا سفارشی یک معیار مهم برای ملاقات با “رونق سالمندان” در سال های آینده است. ما باید تمرکز بیشتری بر تغذیه در میان سالمندان داشته باشیم، هم از نظر پیشگیری و هم از نظر درمان سوء تغذیه.

غنی سازی غذا برای افراد مبتلا به سوء تغذیه

موارد سوء تغذیه را می توان با غنی سازی غذای فرد با پروتئین و چربی درمان کرد. غنی ‌سازی غذا با چربی ساده‌ ترین وسیله است، زیرا تأثیر کمی بر قوام و طعم آن در مقایسه با غنی ‌سازی پروتئین دارد. غنی سازی غذاها با چربی را می توان با افزودن محصولات مغذی مانند کره، خامه یا روغن پخت و پز به غذا انجام داد. آجیل یا کره آجیل یکی دیگر از منابع خوب چربی است.

نکات مهم برای رفع مشکلات جویدن و بلعیدن

مشکلات جویدن و بلعیدن

بسیاری از افراد مسن به دلیل کاهش تولید بزاق، سلامت ضعیف دندان ها یا ضعیف شدن عضلات فک و گلو (دیسفاژی) در جویدن و/یا بلع غذا مشکل دارند. تظاهرات متعدد دیسفاژی به این معنی است که ما باید بتوانیم غذایی را با قوام و سازگاری با هر فردی که از آن رنج می‌برد، تهیه کنیم) از کسانی که به غذای آسان جویدنی نیاز دارند تا کسانی که فقط می‌توانند مایعات مصرف کنند.

این فقط افراد مسن نیستند که با جویدن و بلع مشکل دارند. دیسفاژی همچنین می تواند ناشی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی (به دلیل سکته مغزی، تومور یا پارکینسون) یا سایر صدمات وارده به دهان یا گلو، به عنوان مثال در اثر مداخلات جراحی یا رادیوتراپی باشد.

نکات عملی برای زمانی که جویدن سخت است

اگر جویدن غذا سخت است، می توانید سیب زمینی و سبزیجات دیگر را بیشتر از حد معمول بجوشانید. ماهی بافت ظریف تری نسبت به گوشت دارد و خوردن آن برای بسیاری آسان تر است. همچنین می‌ توانید سبزیجات یا ماهی را به آرامی با چنگال له کنید و جویدن گوشت را با پخت طولانی ‌تر، ترجیحاً در دمای پایین‌ تر، آسان ‌تر کنید.

اگر با تولید کم بزاق مشکل دارید که باعث می ‌شود غذا در دهان خشک شود و جویدن آن دشوار باشد، افزودن سس ‌ها می ‌تواند جویدن غذا را آسان ‌تر کند. نان برای افرادی که مشکل جویدن دارند یا تولید بزاق کم دارند می تواند مشکل ساز باشد. وافل های غنی از مواد مغذی، نان تست فرانسوی، فرنی مغذی می توانند گزینه های خوبی باشند.

بسیار مهم است که سالمندان از این واقعیت آگاه باشند که نیازهای تغذیه ای آنها با بقیه افراد جامعه متفاوت است. علاوه بر این، یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند اصول تغذیه ای جدید را دنبال کنید و به شما در برنامه ‌ریزی وعده ‌هایی که واقعاً می‌خواهید بخورید، کمک ‌کند. ما می توانیم به شما رژیم غذایی ارائه دهیم که با عادات و سبک زنگی شما هماهنگ شده باشد و اطمینان داشته باشید که این رژیم سلامتی شما را فراهم می کند و سبب کمبود ریزمغذی ها در شما نمی شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *