بهترین زمان برای وزن کشی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای وزن کشی چه زمانی است؟

وزن کشی با شرایط خاصی همراه است، واقعیت این است که وزن شما در طول روز ممکن است تغییر کند. برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد وزن خود، باید زمان مناسب برای اندازه‌گیری وزن را بشناسید. بدن در طول روز به وسیله فرآیندهای متابولیسم و سوخت و ساز خود دائماً در حال تغییر و تعادل است. به عنوان مثال، زمانی که غذا می‌خورید، غذای مصرفی گاهاً تا چند ساعت در معده و دستگاه گوارش شما باقی می‌ماند.

سپس، فرآیندهای جذب، هضم، و دفع به آرامی انجام می‌شوند. منطقی است که در این شرایط، اگر وزن خود را اندازه بگیرید، با رقمی غیر دقیق مواجه خواهید شد. فهمیدن زمان مناسب برای اندازه‌گیری وزن، امری حیاتی برای ورزشکاران و افرادی است که به دنبال لاغری یا رژیم غذایی هستند.

چه زمانی برای وزن کشی مناسب است؟

مطالعات نشان می‌دهد که تمام زمان‌ها برای وزن‌کشی ممکن است بهینه نباشند. بنابراین، مناسب‌ترین زمان برای اندازه‌گیری وزن چه زمانی است؟ بر اساس تحقیقات مختلف، به نظر می‌رسد که صبح، قبل از صبحانه و پس از دستشویی، بهترین زمان برای وزن‌کشی است.

در زمان خواب، بدن فرصت دارد تا پاکسازی و تنظیمات اولیه خود را انجام دهد، مشابه یک ماشینی که صفر کیلومتر طی کرده است. در صبح، پیش از ناشتا و بعد از دستشویی، بدن تحت تاثیر هیچ غذا و فعالیتی نیست و این وضعیت به شما اجازه می‌دهد تا وزن واقعی خود را به دقت بسنجید.

علاوه بر این، برای وزن کشی صحیح نکات دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود:

  1. برنامه وزن‌کشی خود را به صورت منظم اجرا کنید (مثلاً هر 15 روز یکبار در ساعت مشخص).
  2. قبل از وزن‌کشی استراحت کافی داشته باشید.
  3. از یک ترازوی قابل اعتماد استفاده کنید.
  4. بدون لباس و لوازم اضافی وزن کنید.
  5. قبل از وزن‌کشی چیزی نخورید.

چه زمان هایی نباید وزن کشی کرد؟

اطلاعات در مورد تغییرات وزن در طول روز می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین زمان برای اندازه‌گیری وزن را مشخص کنیم. وزن بدن به دلایل مختلفی ممکن است در طول روز تغییر کند. این تغییرات معمولاً ناشی از فرآیندهای فیزیولوژیکی و عوامل مختلفی می‌باشند.

یکی از دلایل تغییرات وزن می‌تواند مربوط به میزان مایعات در بدن باشد. مصرف غذا و نوشیدن مایعات می‌تواند باعث افزایش وزن موقتی شود. همچنین، فعالیت‌های ورزشی می‌توانند باعث افت وزن در نتیجه تعریق و از دست دادن مایعات شوند.

در طول روز، مقدار غذا و مایعاتی که مصرف می‌کنیم، همچنین تغییرات در سطح هورمون‌ها و فعالیت متابولیکی موجود در بدن، می‌توانند به تغییرات وزن منجر گردد. اما سوال اینجاست چه تایم هایی نباید سراغ وزن کشی رفت؟

1. قبل از خواب

یکی از زمان‌های نامناسب برای اندازه‌گیری وزن، قبل از خواب و در پایان روز است. افرادی که در حال رژیم‌های لاغری هستند، اغلب در این زمان تصمیم به وزن‌کشی می‌گیرند تا بفهمند چقدر وزن خود را در طول روز کاهش داده‌اند. اما مشکلاتی در این رویه وجود دارد، زیرا عددی که در این زمان دیده می‌شود، ممکن است نمایانگر وضعیت واقعی نباشد.

در ساعات پایانی روز، بدن در حال فعالیت‌های ریکاوری است. خوراکی‌های مصرفی در طول روز در حال تجزیه و تحلیل، جذب یا دفع می‌شوند. همچنین، به دلیل شام خوردن، معده هنوز پر است و حتی اگر آب نیز مصرف شده باشد، تاثیرگذاری آن بر وزن احتمالاً محسوس نخواهد بود.

2. بعد از خورد غذا

یکی از زمان‌های کمتر بسیار بد برای اندازه‌گیری وزن، پس از غذا خوردن است. در این حالت، ابتدا معده شما پر است و غذای موجود در دستگاه گوارش به صورت مستقیم بر وزن شما تاثیر می‌گذارد. این امر بی‌تفاوت به نظر می‌رسد که شما کمتر یا بیشتر غذا بخورید، زیرا حجم خوراکی که در معده قرار دارد با اسیدهای معده و مواد خاص دستگاه گوارش ترکیب شده و باعث ایجاد تفاوت در وزن واقعی شما می‌شود. بنابراین، بهتر است پس از وعده غذایی صبر کنید و مدتی بگذراند تا فرآیند هضم و جذب غذا تکمیل شود و معده خالی شود.

3. بعد از تمرین

یکی از متداول‌ترین زمان‌هایی که افراد از آن برای وزن‌کشی استفاده می‌کنند، پس از تمرینات ورزشی است. ورزشکاران پس از انجام تمرینات و لباس خیس از عرق، ممکن است با افتخار وارد ترازو شوند و تغییرات قابل ملاحظه‌ای در وزن مشاهده کنند. این تجربه ممکن است احساس موفقیت و خوشحالی به آن‌ها دهد، اما باید بدانید که این زمان برای وزن‌کشی بهترین انتخاب نیست.

در واقع، این وزن کاهش یافته پس از تمرینات به معنای کاهش چربی نیست. چربی‌سوزی و کاهش وزن بلافاصله بعد از ورزش به صورت چشمگیری اتفاق نمی‌افتد. اغلب این وزن از دست رفته به علت از دست دادن مایعات بدن است. همچنین، بدن بعد از تمرین دچار افت موقت وزن می‌شود زیرا در اثر عرق کردن، آب از دست داده می‌شود. این وزن از دست رفته با نوشیدن مقدار مناسبی آب دوباره جبران می‌شود.

4. قبل یا بعد از زایمان

بانوان باید آگاه باشند که در طول دوران حاملگی و پس از آن و در دوران شیردهی، ترازو ممکن است وزن واقعی آن‌ها را دقیقاً نشان ندهد. در این مراحل، بدن زنان تحت تأثیر تغییرات فیزیولوژیکی قرار دارد و موادی که در طول حاملگی جمع شده‌اند، به تدریج خارج می‌شوند. علاوه بر این، افزایش وزن در دوران بارداری یک امر طبیعی است و بانوان نباید انتظار داشته باشند که وزن بلافاصله بعد از زایمان به حالت اولیه بازگردد.

وزن کشی در این دوران ممکن است باعث ناامیدی و ناراحتی شود. باید درک کنیم که این افزایش وزن جزء فرآیند طبیعی باروری و تغذیه نوزاد است. به همین دلیل، انتظار داشتن که وزن به سرعت کاهش یابد، نه تنها نادرست است بلکه ممکن است به روحیه زنان آسیب بزند.

به جای تمرکز بر وزن، بانوان باید به سلامت فیزیکی و روانی خود توجه بیشتری داشته باشند و از این دوران برای ارتقاء شرایط مراقبت از خود و نوزاد استفاده کنند.

5. دوران قاعدگی

اگر به دنبال بهترین زمان برای وزن‌کشی هستید، باید دوران قاعدگی را به عنوان زمان مناسبی مد نظر نگیرید. تحقیقات نشان داده است که در این دوران، بدن زنان تغییراتی در وزن تجربه می‌کند. این تغییرات ممکن است ناشی از نوسانات در مقدار مایعات بدن و مواد مختلف باشد.

در دوران قاعدگی، بدن در حال پاکسازی و خارج کردن سموم از طریق خون است. این فرآیند طبیعی است و به بانوان کمک می‌کند تا مواد زاید و سموم بدن خود را خارج کنند. به همین دلیل، تغییرات وزن در این دوران برخی ناشی از این فرآیند‌های فیزیولوژیکی می‌باشد.

نکاتی برای وزن کشی صحیح

آیا تا به حال بهترین زمان برای وزن‌کشی را مورد بررسی قرار داده‌اید؟ از تحقیقات نشان داده شده که برای دستیابی به نتایج دقیقتر وزن‌کشی، صبح پس از بیدار شدن و پس از دستشویی مناسب‌ترین زمان است. در این زمان، بدن فرصت دارد تا پاکسازی و تنظیمات اولیه خود را انجام دهد و شما می‌توانید وزن واقعی خود را بدون تأثیرات غیرضروری از فعالیت یا مصرف غذا اندازه‌گیری کنید.

به همراه این نکات، باید برنامه ورزشی‌تان را منظم اجرا کنید، قبل از وزن‌کشی استراحت کافی داشته باشید، از یک ترازوی قابل اعتماد استفاده کنید، بدون لباس و لوازم اضافی وزن کنید و قبل از وزن‌کشی چیزی نخورید.

با اعتنای به این نکات، شما می‌توانید وزن‌کشی صحیح‌تری داشته باشید و به نتایج دقیقتری در راه بهبود وضعیت فیزیکی‌تان برسید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *