آیا سونا باعث لاغری می شود؟

آیا سونا باعث لاغری می شود؟

سونا یکی از برجسته ترین روش های درمانی است که از زمان های دور در سراسر جهان رایج است. اولین سوناها که تقریباً در حدود 2000 سال قبل از میلاد یافت شدند، در واقع غارهایی بودند که در زیر سنگ هایش آتش روشن بوده است. سونا مدرن از تکنولوژی برتر با کنترل دما و رطوبت تنظیم شده استفاده می کند. سونا فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله قصد داریم این فواید را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

قدم گذاشتن در سونا می تواند چندین فواید سلامتی داشته باشد، از پوست گرفته تا قلب شما تحت تاثیر سونا قرار می گیرد. معروف بودن سونا اغلب به دلیل عرق کردن و افزایش ضربان قلب است. اما علاوه براین ها، سونا می تواند به شما کمک کند وزن کم کنید.

انواع مختلفی از سونا وجود دارد که به نحوه گرمایش اتاق بستگی دارد. این گرمایش می تواند از طریق سوزاندن چوب یا بخار، اشعه مادون قرمز یا الکتریسیته باشد.

تاثیر سونا بر لاغری و کاهش وزن

تاثیر سونا بر لاغری و کاهش وزن

سونا یا حمام بخار می تواند به شما این امکان را بدهد که چند اینچ از کمرتان کم کنید. سونا برای کاهش وزن یک روند پر رونق است.

تحقیقات نشان می دهد که حمام های معمولی در دمای 150-195 درجه فارنهایت برای کمک به کاهش وزن تأیید شده است. کالری سوزانده شده در سونا دو برابر کالری سوزانده شده در سی دقیقه نشستن یا استراحت است.

به عنوان مثال، شما 60 کیلوگرم وزن دارید و در سی دقیقه نشستن یا استراحت، سی کالری می سوزانید.هنگام نشستن در سونا این کالری سوزی دو برابر می شود. بنابراین، می توانید با نشستن در سونا حدود 45 تا 90 کالری بسوزانید. اما آیا این بدان معناست که شما می توانید بیست و چهار ساعت در سونا باشید و لاغر شده بیرون بیایید؟

درست است که سونا یک روش مفید برای کاهش وزن است اما این روش برای شما جادو نمی کند. شما باید جلسات سونا خود را بسته به وزن فعلی بدن و وزنی که می خواهید به دست آورید برنامه ریزی کنید. به طور کلی، حمام سونا 2 تا 3 بار در هفته و به مدت دو هفته باعث کاهش وزن شما می شود.

پس از دو هفته، احساس شادابی و انرژی زیادی خواهید داشت. سپس، باید ورزش با شدت متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برای سه هفته آینده دو بار در هفته حمام سونا بگیرید. پس از آن، تمرینات قدرتی و کاردیو را به جلسه تمرینی خود اضافه کنید و برای استراحت و بازسازی عضلات خود حمام سونا بگیرید. می توانید با کلیک بر روی لینک مقاله زیر تعدادی از حرکاتی که سبب چربی سوزی و لاغری می شود را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید مقاله 6 حرکت عالی برای لاغری و تناسب اندام

آیا واقعا سونا باعث لاغری می شود؟

آیا واقعا سونا باعث لاغری می شود؟

اگر فکر می کنید که صرفا نشستن در سونا می تواند به شما کمک کند تا چربی اضافی را کاهش دهید، سخت در اشتباهید. در واقع شما اینطوری چربی از دست نمی دهید فقط به طور موقت آب بدن خود را از طریق عرق دفع می کنید.

به عبارت دیگر، شما با نشستن در سونا یا اتاق بخار بدن خود را کم آب می کنید. بنابراین، با نشستن در اتاق گرم هیچ ماهیچه ای به شما اضافه نمی شود و چربی های خود را نمی سوزانید. اگر بعد از بیرون رفتن از سونا خود را هیدراته نکنید، از دست دادن آب ممکن است باعث ایجاد توهم کاهش وزن شود.

در صورت استفاده از سونا، توجه به بدن و نوشیدن آب کافی ضروری است. از این نشانه های کم آبی خفیف تا متوسط ​​آگاه باشید تا از کم آبی بدن خود پیشگیری کنید:

  • خشکی در دهان
  • تشنگی شدید
  • سردرد
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • کاهش دفعات ادرار

افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی، دیابت، نارسایی قلبی، یا کسانی که باردار هستند، بیشتر در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند.فواید کاهش وزن با سونا

فواید کاهش وزن با سونا

وزنی که از نشستن در سونا کم می کنید وزن آبی است که دفع می کنید. کم آبی مزمن برای بدن وضعیت مناسبی نیست، بنابراین باید مطمئن شوید که این وزن مایع از دست رفته را در اسرع وقت بر می گردانید. اما قرار گرفتن در گرمای زیاد باعث می شود ضربان قلب شما کمی بالا برود. بنابراین ممکن است باعث شود با نشستن در اتاق بخار کالری بیشتری نسبت به زمانی که در دمای معمولی در حالت استراحت بنشینید از دست بدهید. با این حال، این تاثیر حداقل است و پیامد کلی فوق العاده ای بر کل کالری سوزانده نخواهد داشت.

استفاده از سونا به طور مستقل به کاهش وزن شما کمک نمی کند، اما زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن سالم استفاده می شود، ممکن است مفید باشد. به طور کلی، فرض کنید در حال برنامه ریزی برای کار بر روی ورزش و رژیم غذایی هستید. در آن صورت، سونا می تواند جزء ارزشمندی از یک برنامه جامع کاهش وزن باشد.

بیشتر بخوانید : شما می توانید با کلیک بر روی این لینک از ویژگی ها و فواید رژیم کاهش وزن آگاه شوید.

همچنین می توانید از طریق این لینک برای گرفتن رژیم کاهش وزن اقدام فرمایید.

دیگر فواید سونا

دیگر فواید سونا

سم زدایی

عرق کردن باعث دفع سموم از بدن شما می شود. اما، برای اکثر مردم، فعالیت های روزانه ما عرق کافی برای پاکسازی این مواد مضر تولید نمی کند. همچنین عرق کردن فلزات سنگینی مانند روی، سرب، جیوه، مس و نیکل را که از طریق غذاها یا اجزای محیطی مصرف می ‌شود، خارج می ‌کند.

سم زدایی سیستم لنفاوی را پاکسازی می کند و بدن شما را قادر می سازد تا به طور موثرتری چربی بسوزاند. علاوه بر این، انرژی بیشتری برای تمرینات در اختیار شما قرار می دهد و کاهش وزن را سرعت می بخشد. همچنین، مطالعات نشان می‌ دهد که هر مقدار  عرق کنید، سریعتر از شر سموم موجود در بدن خلاص می شوید.

افزایش متابولیسم

هنگامی که خود را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار می دهید، بدن شما باید بیشتر انرژی بسوزاند و ضربان قلب شما تا 30 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، سونا متابولیسم شما را تحریک می کند که باعث افزایش کالری سوزی می شود.

کارشناسان محاسبه می کنند که حرارت زیاد در سونا، در حدود صد و پنجاه درجه، میزان متابولیسم شما را تقریباً 20 درصد افزایش می دهد. این تاثیر زمانی که شما در سونا خشک یا اتاق بخار هستید و تا چند ساعت پس از آن باقی خواهد ماند.

کاهش استرس

استرس عامل کلی افزایش وزن و مانعی برای کاهش وزن است. استرس و تنش به شما انگیزه می ‌دهد که بیشترغذا بخورید و در ادامه با افزایش ترشح کورتیزول اشتهای شما را افزایش می دهد و کاهش وزن را دشوار می ‌کند. طبق تحقیقات، سونا استرس را کاهش می دهد و سطح کورتیزول را در بدن کاهش می دهد. به عنوان مثال، لذت بردن از سونا شما را قادر می سازد تا در حالت مراقبه قرار بگیرید، استرس را کاهش دهید و اندورفین را آزاد کنید. هورمون های شاد با کورتیزول مقابله می کنند. کسانی که درجات استرس کمتری دارند کمتر دچار پرخوری می شوند و تمایل بیشتری به انجام فعالیت های سالم دارند.

در اخر، شاید سونا به تنهایی تاثیر چندانی روی کاهش وزن نداشته باشد، اما در کنار رژیم غذایی و ورزش می تواند نتایج شگفت انگیزی را رقم بزند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *