خواص چای سبز برای لاغری شکم و پهلو

خواص چای سبز برای لاغری و کاهش وزن

چای سبز به دلیل ترکیبات غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش وزن مرتبط است. در حالی که چای سبز اخیراً در غرب محبوبیت پیدا کرده است، چای سبز مدت ‌هاست در طب سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها از سردرد گرفته تا بهبود زخم استفاده می‌شود.

مطالعات اخیراً ارتباط چای سبز با کاهش وزن را نشان داده اند. این مقاله به شواهد پشت این ادعا و همچنین موثرترین روش‌های مصرف چای سبز برای کمک به کاهش وزن می ‌پردازد.

چای سبز چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

فرآیندهایی که به بدن اجازه می دهد غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند، در مجموع به عنوان متابولیسم شناخته می شوند. چای سبز ممکن است با کمک به متابولیسم بدن برای کاهش وزن مفید باشد. چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین است که یک آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که هر دوی این ترکیبات می توانند متابولیسم را تسریع کنند. کاتچین می تواند به تجزیه چربی اضافی کمک کند، در حالی که هم کاتچین و هم کافئین می توانند میزان انرژی مصرفی بدن را افزایش دهند.

چای سبز

یک بررسی منتشر شده در سال 2010 نشان داد که مکمل ‌های چای سبز، حاوی کاتچین یا کافئین، تأثیر کوچک اما مثبتی بر کاهش وزن و مدیریت وزن دارند. یک بررسی جدید تر استفاده بالینی چای سبز را برای تحریک کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق بودند بررسی کرد که مشخص شد چای سبز تاثیر مثبتی بر کاهش وزن دارد.

یک مبنای نظری برای سود مندی چای سبز برای کاهش وزن وجود دارد و برخی شواهد تجربی برای حمایت از این ادعاها در خارج از محیط های بالینی یافت شده است. با این حال، مطالعات تحقیقاتی در این زمینه تمایل به استفاده از دوزهایی دارند که حاوی نسبت بیشتری از کاتچین یا کافئین نسبت به یک فنجان معمولی چای سبز هستند.

توجه به این نکته ضروری است که هر گونه فواید چای سبز برای کاهش وزن احتمالاً بسیار ناچیز است. تاثیر چای سبز به اندازه سایر روش های کاهش وزن سالم مانند ورزش که فواید متابولیکی بسیار بیشتری دارند، مفید نیست. ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی سبزیجات از استراتژی های کاهش وزن بسیار موثر است. مصرف چای سبز در کنار این روش ها ممکن است نتایج مثبت آنها را افزایش دهد.

چای سبز سلول های چربی را به حرکت در می آورد

زمانی که کالری کافی برای حفظ وزن خود مصرف نمی کنیم، به عنوان مثال اگر به طور معمول غذا بخوریم تا وزن خود را حفظ کنیم، اما برای دویدن، بدن ما برای سوخت به سلول های چربی روی می آورد. برای اینکه چربی سوزانده شود، بدن ما باید چربی درون سلول های چربی را تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. همه این ها با کمک هورمون های چربی سوز مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) انجام می شود

EGCG (آنتی اکسیدان اصلی در چای سبز) می تواند با مهار آنزیمی که به طور معمول آن را تجزیه می کند، به سالم نگه داشتن سطح نوراپی نفرین کمک کند. EGCG بیشتر = نوراپی نفرین بیشتر = تجزیه چربی بیشتر!

چه مقدار چای سبز برای کاهش وزن باید استفاده کرد؟

نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز داغ در طول روز برای کاهش وزن کافی است. مقدار دقیق آن بسته به میزان مصرف کافئین و متابولیسم طبیعی آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چای سبز در انواع مختلفی وجود دارد، اما برای کاهش وزن، بعید است که تفاوت قابل توجهی بین آنها وجود داشته باشد. چای سبز ساده و با حداقل فرآوری شده احتمالاً غنی ترین محتوای غذایی را حفظ کرده است.

چای سبز

چای سبز برای مصرف، بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، در برخی موارد باید مراقب بود، زیرا دوزهای زیاد کافئین می تواند برای کسانی که در معرض خطر مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند، مشکلاتی ایجاد کند.

آیا چای سبز می تواند به طور خودکار باعث شود کالری کمتری مصرف کنید؟

یکی از راه هایی که چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند، کاهش اشتها است. این از نظر تئوری باعث می شود کالری کمتری به طور خودکار و بدون هیچ تلاشی مصرف کنید.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که عصاره چای سبز یا مکمل‌های EGCG می‌تواند میزان چربی جذب شده از غذاها را کاهش دهد. به طور کلی، اثر اولیه چای سبز افزایش مصرف کالری است که باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانید، اما به نظر نمی ‌رسد تاثیر قابل ‌توجهی بر میزان غذایی که در طول روز می ‌خورید داشته باشد.

سایر خواص چای سبز

چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مختلف است، از جمله:

  • ویتامین های گروه B
  • فولات
  • منیزیم
  • فلاونوئیدها
  • سایر آنتی اکسیدان ها

چای سبز با چندین فواید سلامتی مرتبط بوده است، از جمله:

  • کاهش کلسترول
  • بهبود عملکرد قلب
  • کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
  • مدیریت دیابت نوع 2
  • دارای خواص ضد سرطانی

چای سبز و لیمو

با این حال، شواهد بسیاری از این ادعاها قطعی نیست. به عنوان مثال، یک منبع معتبر بررسی در سال 2009 از تحقیقاتی که مصرف چای سبز را با پیشگیری از سرطان مرتبط می ‌کند، نتوانست هیچ مدرک محکمی برای حمایت از این ادعا پیدا کند. یک بررسی جدیدتر در سال 2013 منبع مورد اعتماد شواهدی پیدا کرد که نشان می دهد مصرف چای سبز می تواند کلسترول را کاهش دهد.

چای سبز سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که ممکن است طیف وسیعی از فواید سلامتی داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان کمک به کاهش وزن و بهترین روش برای مصرف آن مورد نیاز خواهد بود. چای سبز مضر نیست و قرن هاست که از آن استفاده می شود. به این ترتیب، ممکن است یک مکمل مفید برای رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی برای کاهش وزن و سلامت کلی باشد. اگر قصد شما برای کاهش وزن جدی است، نیاز است تا نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشید چرا که کاهش وزن نیاز به برنامه غذایی و فعالیت بدنی دارد. برای دریافت رژیم غذایی مخصوص خود می توانید از طریق فرم زیر اقدام کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *