آیا روغن سیاه دانه باعث لاغری می شود؟

آیا روغن سیاه دانه باعث لاغری می شود؟

هنگامی که برای کاهش وزن تلاش می کنید، یافتن تکنیک ‌ها و مکمل ‌های جدید برای کمک به این روند می تواند موثر باشد. در دهه‌ های اخیر، بازار مکمل ‌های مرتبط با رژیم غذایی و غذاهای خاص به شدت افزایش یافته است. یکی از مواد غذایی که اخیراً محبوبیت زیادی داشته است، روغن سیاه دانه است. برخی از طرفداران روغن سیاه دانه، علاوه بر نوید بخش بودن فواید مختلف سلامتی، ادعا می کنند که می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. اما آیا این ادعا حقیقتی دارد؟ در این مقاله می خواهیم تاثیر روغن سیاه دانه بر کاهش وزن را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه از دانه های سیاه دانه، گیاه گلدار کوچکی که در بخش هایی از اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی یافت می شود، به دست می آید. این گیاه اغلب به جای دانه اش به آن گفته می شود و معمولاً به عنوان سیاه دانه یا زیره سیاه شناخته می شود. دانه علاوه بر روغن یک افزودنی غذایی است که می توان از آن به عنوان ادویه استفاده کرد. سیاه دانه توسط سازمان غذا و داروی آمریکا داده شده است.

روغن های استخراج شده از دانه های N. sativa برای هزاران سال برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. سوابق تاریخی نشان می دهد که از آن به عنوان طعم دهنده برای غذا در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. در خاورمیانه از آن در طب سنتی استفاده می شد. فرهنگ ایرانی باستان از آن برای درمان تنگی نفس استفاده می کرد. مطالعات اخیر به محققان نشان داده است که سیاه دانه و روغن سیاهدانه ممکن است در واقع فواید سلامتی متعددی داشته باشند، اما مطالعات بیشتری لازم است.

فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی

فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی

مانند هر ماده‌ای که ادعا می‌کند مزایای گسترده‌ای دارد، عاقلانه است که آن را با کمی شک و تردید ارزیابی کنیم. اگرچه تحقیقات اولیه امیدوارکننده است، هیچ یک از مزایای ادعا شده به طور قطعی نشان داده نشده است. با این وجود، استفاده از روغن سیاه دانه با تعدادی از مزایای سلامتی احتمالی مرتبط است:

ارزش غذایی: یکی از واضح ترین فواید سیاه دانه، به عنوان منبع غنی از مواد مغذی و اسیدهای چرب سالم است. بدن از چنین مواد مغذی برای رشد و ترمیم سلول ها و عملکرد های مختلف بدن استفاده می کند.

غنی از آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از تشکیل رادیکال های آزاد و آسیب احتمالی به سلول های ما جلوگیری می کنند. روغن سیاه دانه به ویژه غنی از ترکیبی به نام تیموکینون است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

ضد التهاب: به احتمال زیاد به دلیل تیموکینون نیز، روغن سیاه دانه نشان داده شده است که التهاب را کاهش می دهد و ماهیچه های سراسر بدن را شل می کند. برخی آزمایش ‌های بالینی با گروه دارونما نیز نشان داده ‌اند که روغن سیاه دانه علائم بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.

آسم: آسم یک بیماری مزمن ریوی است که شامل التهاب راه های هوایی و مشکل در تنفس می شود. روغن سیاه دانه می تواند با کاهش التهاب در بدن و شل کردن عضلات کنترل کننده تنفس در ریه به درمان آسم کمک کند.

قند خون: برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، روغن سیاه دانه و سیاه دانه به شکل کپسول ممکن است تأثیر مثبتی بر کنترل سطح قند خون داشته باشند. چندین مطالعه بهبود آماری قابل توجهی را در سطح قند خون و هموگلوبین تنها پس از 1-3 ماه استفاده نشان داده اند.

بیماری قلبی: فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا همگی عوامل خطر قابل توجهی برای بیماری قلبی و شرایط مرتبط هستند. مطالعات متعدد نشان داده اند که روغن سیاه دانه ممکن است بتواند هر سه را پس از 6 تا 12 هفته استفاده کاهش دهد.

سلامت مغز: محققان هنوز به طور قطعی نتوانسته اند تاثیر روغن سیاه دانه بر مغز را بررسی کنند ، اما نتایج اولیه نشان می دهد که قدرت مبارزه با التهاب تیموکینون نیز ممکن است التهاب عصبی را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که التهاب عصبی نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های تخریب ‌کننده عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون دارد.

سیاه‌ دانه و اشکال مختلف آن نیز کاربرد های مرتبط با پوست و مو دارند. روغن سیاه دانه را می توان به صورت موضعی برای تسکین سوزش پوست و آبرسانی به مو استفاده کرد. سیاه دانه علاوه بر خواص ضد التهابی شناخته شده اش، مشکوک به داشتن اثرات ضد میکروبی نیز می باشد. به همین دلیل، دلایلی وجود دارد که باور کنیم سیاه دانه می تواند به درمان برخی از بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس یا خشکی پوست کمک کند.

آیا روغن سیاه دانه دارای عوارض جانبی بالقوه ای است؟

آیا روغن سیاه دانه دارای عوارض جانبی بالقوه ای است؟

تا به امروز، تحقیقات محدودی در مورد اثرات طولانی مدت روغن سیاه دانه انجام شده است. با توجه به سابقه طولانی استفاده و تایید FDA، استفاده از آن برای اکثر مردم باید ایمن باشد. در یک مطالعه، که شرکت کنندگان روزانه 1 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را به مدت 8 هفته مصرف کردند، برخی تهوع و نفخ را گزارش کردند. در مورد تأثیر سیاه دانه بر کلیه ها نیز یک سؤال باز وجود دارد. برخی از مطالعات تأثیر منفی و برخی تأثیر مثبت نشان داده اند. یکی دیگر از نگرانی های جزئی در مورد سیاه دانه مربوط به تداخل آن با برخی داروهای تجویزی مانند مسدود کننده های بتا یا ضد انعقاد است.

آیا روغن سیاه دانه سبب کاهش وزن می شود؟

آیا روغن سیاه دانه سبب کاهش وزن می شود؟

مسئله روغن سیاه دانه و کاهش وزن تا حدی به ادعای مطرح شده بستگی دارد. برخی از محصولات ادعا می‌ کنند که می ‌توانند چربی ‌ها را آب کنند، متابولیسم شما را افزایش دهند یا اشتهای شما را کنترل کنند، اما هیچ مدرک قابل ‌توجهی وجود ندارد که این ادعا را تایید کند. مطالعات نشان داده اند که به نظر می رسد روغن سیاه دانه به عنوان یک مکمل غذایی تأثیر مستقیمی بر روند کاهش وزن ندارد، بنابراین برای این منظور نباید به آن اعتماد کرد.

با این حال، به روش غیرمستقیم تر، روغن سیاه دانه ممکن است مفید باشد، و دلیل آن به تیموکینون، جزء فعال اصلی سیاه دانه بازمی گردد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تیموکینون ممکن است به سادگی با کاهش برخی از عوامل موثر در چاقی در کاهش وزن نقش داشته باشد. بنابراین حتی اگر روغن سیاه دانه واقعا نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند، به طور بالقوه می تواند به یک سفر کاهش وزن که قبلا در حال انجام بود کمک کند. کلید اصلی کاهش وزن، برنامه غذایی اصولی و فعالیت بدنی است. شما می توانید برای سفارش رژیم کاهش وزن با کارشناسان سایت ارتباط برقرار نمایید.

راه حل های جایگزین کاهش وزن

روغن سیاه دانه واقعا به کاهش وزن کمک نمی کند، اما دارای خواص ضد التهابی گسترده ای است که در نهایت می تواند سلامت کلی را بهبود بخشد. حقیقت این است که هیچ مکمل یا غذایی نمی تواند به طور قابل توجهی بر کاهش وزن خارج از یک برنامه کاهش وزن جدی تأثیر بگذارد. بیشتر مردم احتمالاً می توانند به میزان اندکی از استفاده از روغن سیاه دانه سود ببرند، اما اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، احتمالاً رویکرد متفاوتی وجود دارد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *