آیا خاکشیر باعث لاغری می شود؟ بررسی دقیق فواید خاکشیر

فواید خاکشیر برای لاغری

حتما شما هم تا کنون از دانه های خاکشیر در شربت های خود استفاده کرده اید. مردم در طول تاریخ از خاکشیر به عنوان یک گیاه آشپزی استفاده کرده اند زیرا طعم اسیدی و محتوای ویتامین C بالایی دارد که آن را از سایر سبزیجات رایج مانند اسفناج یا بروکلی متمایز می کند. برگ ها را به صورت خام یا کم پخته می خورند و از آب این گیاه به عنوان ماده ای در سس ها یا تزیینات استفاده می کنند اما ما در ایران به طور معمول از دانه های این گیاه استفاده می کنیم.

در این مقاله می خواهیم تاثیر خاکشیر بر لاغری و سلامتی بدن را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خاکشیر برای قرن‌ها جزء رژیم‌های غذایی مختلف در آفریقا و اروپا، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با انواع فواید سلامتی مرتبط است. در اینجا به بررسی حقایق تغذیه ای در مورد این سبزی برگدار، فواید سلامتی و عوارض جانبی بالقوه آن می پردازیم.

حقایق تغذیه ای خاکشیر

یک فنجان (133 گرم) خاکشیر حاوی:

  • کالری: 29.3
  • پروتئین: 2.66 گرم
  • چربی: 0.93 گرم
  • کربوهیدرات: 4.2 گرم
  • فیبر: 3.86 گرم
  • ویتامین C: ۷۱ درصد از ارزش روزانه (DV)
  • منیزیم: 33 درصد DV
  • ویتامین A: 30 درصد از DV
  • منگنز: 20 درصد DV
  • مس: 19 درصد DV
  • آهن: 18 درصد DV
  • پتاسیم: 11 درصد از DV
  • ریبوفلاوین: 10 درصد DV
  • ویتامین B6: 10٪ از DV
  • فسفر: 7 درصد از DV

فواید خاکشیر برای سلامتی بدن

با توجه به مشخصات غنی از مواد مغذی، خاکشیر با چندین فواید سلامتی برای بدن مرتبط است:

پیشگیری از بیماری های مزمن

خاکشیر با آنتی اکسیدان های زیادی که در خود دارد سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن می شود. خاکشیر غنی از آنتی اکسیدان های زیر است:

  • اسید های فنولیک
  • فلاونوئیدها
  • تری ترپن ها
  • کاروتنوئیدها
  • آنتراکینون ها
  • نفتالین ها
  • استیلبنوئیدها

این آنتی اکسیدان ها با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و گونه های فعال اکسیژن ROS)) مبارزه می کنند – این رادیکال های آزاد به پیری و ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند.

شربت خاکشیر

خاکشیر به سلامت چشم کمک می کند

سطح بالایی از ویتامین A در خاکشیر وجود دارد که به بینایی کمک می کند. خاکشیر همچنین حاوی ترکیبات لوتئین و زآگزانتین است  که مطالعات نشان می‌دهد ممکن است در برابر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی محافظت کند.

خاکشیر قند خون را تنظیم می کند

خاکشیر دارای شاخص گلیسمی پایینی است که آن را برای افراد دیابتی و افرادی که مشکل قند خون دارند مناسب می کند. خاکشیر همچنین حاوی سطوح بالایی فیبر است که به تنظیم پاسخ انسولین بدن به گلوکز بعد از خوردن غذا کمک می کند و از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کند.

کمک به تنظیم فشار خون

خاکشیر حاوی پتاسیم است  که به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند، به ویژه بعد از غذا. پتاسیم همچنین سطح مایعات را در سراسر بدن متعادل نگه می دارد تا از ادم و ورم جلوگیری کند.

بهبود سلامت قلب

خاکشیر سرشار از ویتامین K است. مطالعات نشان می دهد که دریافت ویتامین K در رژیم غذایی با نمرات کلسیفیکاسیون عروق کرونر( تجمع کلسیم در عروق غذا دهنده قلب) ارتباط معکوس دارد که نشان می دهد می تواند به خوبی از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند.

تاثیر خاکشیر بر کاهش وزن

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان به بدن شما کمک می کنند تا با استرس اکسیداتیو مبارزه کند (که می تواند به سلول ها آسیب برساند و باعث بیماری های مزمن شود). خاکشیر همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که به محافظت از چربی ها در برابر اکسید شدن کمک می کند.

پیشگیری از سرطان

خاکشیر حاوی چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مختلف کمک کند. این آنتی اکسیدان ها شامل اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها، تری ترپن ها، نفتالین ها، استیل بنوئیدها، آنتراکینون ها و کاروتنوئیدها هستند.

بهبود هضم و سلامت روده

سطوح بالای فیبر موجود در خاکشیر با جلوگیری از یبوست و افزایش حرکات منظم روده به بهبود هضم غذا کمک می کند. فیبر همچنین به باکتری های خوب در روده شما کمک می کند، که از رشد بیش از حد باکتری های بد که ممکن است منجر به بیماری یا بیماری شود جلوگیری می کند. فیبر دربدن خاصیت های فوق العاده ای دارد که می تواند بدن را سالم تر نگه دارد. شما می توانید در مقاله زیر به طور مفصل در باره خواص فیبر در بدن مطالعه کنید.

فواید فیبر برای سلامتی بدن

خاکشیر ممکن است از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند

بسیاری از مزایای سلامتی خاکشیر با سطوح بالای آهن آن مرتبط است که به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند. خاکشیر همچنین سرشار از ویتامین C است که به جذب و استفاده از آهن در بدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که زنانی که رژیم غذایی کم آهن و ویتامین C دریافت می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم خونی باشند.

خاکشیر سبب بهبود سیستم ایمنی می شود

محتوای بالای ویتامین C موجود در خاکشیر – همراه با سایر آنتی اکسیدان ها – از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و ممکن است به مبارزه با سرماخوردگی کمک کند. ویتامین C همچنین به بهبود جذب آهن کمک کرده و به بهبود زخم کمک می کند.

خاکشیر یک ماده ضد التهاب است

خواص ضد التهابی موجود در خاکشیر به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کند که این رادیکال های آزاد باعث بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، اگزما، معده و حتی سرطان می شوند.

خواص خاکشیر

خاکشیر می تواند به تسکین شرایط پوستی کمک کند

ویتامین C که در مقادیر بالایی در خاکشیر یافت می شود، اغلب برای کمک به تسکین بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده می شود. ویتامین C همچنین به محافظت از کلاژن و الاستین در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و نقش ضروری در تشکیل کلاژن ایفا می کند که ممکن است ظاهر پیری یا پوست آسیب دیده را بهبود بخشد.

خاکشیر می تواند به کاهش وزن کمک کند

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات اسیدی در خاکشیر وجود دارد که به کاهش وزن کمک می کند. این ترکیبات اسیدی آمیلاز بیشتری (آنزیمی که به شما در هضم غذا کمک می کند) را به سیستم گوارشی ترشح می کند که مولکول های نشاسته و قند (کالری) اضافی را در بدن تجزیه می کند و به این طریق به هضم مواد غذایی کمک کرده و سبب کاهش وزن می شود.

اما به یاد داشته باشید مهم ترین اقدام برای کاهش وزن استفاده از یک برنامه غذایی متنوع و هماهنگ با شرایط زندگی شماست. در این خصوص متخصصان تغذیه می توانند به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کنند. همچنین شما می توانید از رژیم غذایی اختصاصی دکتر مهشید دژن استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از طریق صفحه سفارش رژیم غذایی انواع رژیم ها را بررسی کرده و در صورت تمایل برای گرفتن رژیم کاهش وزن اقدام کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *