فواید سماق برای لاغری

فواید سماق برای لاغری

سماق یک ماده محبوب در غذاهای مدیترانه ای و خاورمیانه است. علاوه بر این، مردم از آن برای درمان در گیاهان دارویی استفاده می کنند. اگر تا الان این ادویه به خصوص را امتحان نکرده اید، پیشنهاد می کنیم حتما ترکیب این ادویه را با ماست و یا کباب امتحان کنید؛ در ادامه شما را با خواص فوق العاده این ادویه آشنا می کنیم و نحوه مصرف آنرا به شما آموزش می دهیم.

سماق، ادویه ای فوق العاده

مشخصات کامل مواد مغذی سماق تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی مفید از جمله فیبر، چربی های سالم و برخی ویتامین های ضروری است. بیشتر چربی موجود در سماق از دو نوع چربی خاص به نام اسید اولئیک و اسید لینولئیک بدست می آید.

اسید اولئیک نوعی چربی تک غیراشباع است که معمولاً با سلامت قلب مرتبط است. همچنین چربی اولیه موجود در سایر غذاهای گیاهی رایج از جمله زیتون و آووکادو است.

اسید لینولئیک نوعی چربی غیراشباع چندگانه ضروری است که در حفظ سلامت پوست و غشای سلولی نقش دارد.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 14 درصد سماق از فیبر تشکیل شده است، یک ماده مغذی که سلامت دستگاه گوارش را تامین می کند. همچنین این ادویه از مواد مغذی ضروری ای از جمله ویتامین‌های C، B6، B1 و B2 تشکیل شده است.

سماق برای لاغری

آنتی اکسیدان قوی

سماق سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد است. کارشناسان معتقدند که این ویژگی سماق ممکن است دلیل اصلی پتانسیل درمانی وسیع سماق باشد. سماق حاوی طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی از جمله تانن ها، آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کنند و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند.

البته شواهدی هم  وجود دارد که اثبات می کند آنتی اکسیدان های موجود در غذا هایی مانند سماق ممکن است در کاهش التهاب نقش داشته باشند. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به پیشگیری از بیماری های التهابی مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.

برخی تحقیقات نیز نشان می دهند که سماق ممکن است یک ابزار موثر برای مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

سماق؛ کاهش دهنده درد عضلانی

در مطالعه ای که که در سال 2016 انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن نوشیدنی سماق می تواند درد های عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد؛ بنابراین اگر شما دچار گرفتگی و درد عضلانی پس از ورزش می شوید، پیشنهاد ما به شما مصرف بیشتر سماق همراه با غذایتان است. در ادامه این مقاله با چند ترکیب بسیار موثر که برای لاغری هم مفید هستند آشنا می شوید.

سماق چگونه باعث لاغری می شود؟

سماق ارگانیک اجازه جذب چربی را نمی دهد و کالری می سوزاند و سموم را از بدن دفع می کند. همچنین این گیاه علاوه بر داشتن ویتامین، دارای پروتئین گیاهی نیز می باشد. بنابراین ویتامین C و پروتئین موجود در سماق ارگانیک باعث تجزیه چربی های شکم می شود. برای داشتن شکمی صاف بهتر است بعد از غذا از سماق ارگانیک نه به صورت منظم بلکه به صورت دوره ای استفاده شود تا اثر چربی سوزی خود را از دست ندهد. سماق علاوه بر از بین بردن چربی های شکم، کبد چرب را نیز درمان می کند.

فواید سماق

عوارض استفاده زیاد از سماق

مصرف زیاد سماق ارگانیک باعث افزایش تولید انسولین و کاهش قند خون شده و با احساس گرسنگی منجر به پرخوری و اضافه وزن می شود.

نحوه استفاده از سماق

سماق یک ادویه متمایز است که می توانید از آن در غذا یا به عنوان داروی گیاهی استفاده کنید. سماق باید خشک مصرف شود و مصرف تازه آن فرد را مسموم می کند.

مصارف آشپزی سماق

مردم بیشتر از سماق به عنوان ادویه استفاده می کنند. سماق مانند بسیاری از ادویه های آشپزی دیگر می تواند طعم و رنگ انواع غذاها را افزایش دهد. این ادویه به ویژه در غذاهای خاورمیانه و مدیترانه بسیار محبوب است.

سماق دارای رنگ قرمز غنی، رایحه ای مرکبات مانند و طعم ترش متمایز مشابه آبلیمو است. مردم گاهی از آن برای تهیه نوشیدنی شیرین و ترش معروف به لیموناد سماق استفاده می کنند.

وقتی سماق خشک و آسیاب می شود، بافتی درشت و شن دار دارد. سماق آسیاب شده برای افزودن اسیدیته، درخشندگی و رنگ به بسیاری از غذاها از جمله گوشت و سبزیجات کبابی، غلات، محصولات پخته شده و دسرها عالی است. احتمالاً سماق را در راهروی ادویه یا مکمل خواربار فروشی محلی خود پیدا خواهید کرد. از آن در آشپزخانه برای افزایش اسیدیته گوشت، غلات و سبزیجات استفاده کنید.

سماق

انواع دستورات غذایی با سماق

  • شربت سماق:

در قابلمه کوچکی آب و عسل را باهم ترکیب کرده و به مدت 5 دقیقه روی حرارت بگذارید؛ سپس سماق را به ترکیب اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه هم بزنید. بعد از خنک شدن، مواد بدست آمده را از صافی رد کنید و در یک ظرف نگهداری کنید و سپس نوش جان کنید. این شربت را می توانید بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

  • لیموناد سماق:

آب را با شربت سماق و آب لیمو ترکیب کنید و به آن یخ اضافه کرده و هم بزنید. این ترکیب را می توانید به عنوان میان وعده میل کنید.

  • چای سماق:

سماق خشک را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حداقل 5 دقیقه دم بکشد.

توجه: اگر به بیماری مزمن، یبوست، ناراحتی معده، فشار خون، قند، یا به بیماری قلب مبتلا هستید، قبل از نوشیدن با پزشک مشورت کنید. 2 هفته بنوشید و 2 هفته استراحت کنید.

  • ماست و سماق:

یک فنجان ماست پاستوریزه و کم چرب را در ظرفی ریخته و یک قاشق چایخوری سماق به آن اضافه کرده و به همراه کمی آب لیمو هم بزنید. این ترکیب را می توانید یک ساعت قبل از خوردن نهار و یا شام نوش جان کنید. ماست و سماق طعم ملسی دارد. بطورکلی ماست برای سلامت روده ها مفید و سرشار از کلسیم و پروتئین است و چربی اضافی را هم از بین می برد.

سخن آخر

موثرترین راه برای کاهش وزن یک رژیم غذایی سالم و لذت بخش همراه با تغییر سبک زندگی است. برای درخواست مشاوره و گرفتن رژیم مخصوص خودتان می توانید با ما از طریق پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *