12 دلیل برای استفاده از میخک در رژیم روزانه

12 دلیل برای استفاده از میخک در رژیم روزانه

میخک آن دسته از جوانه ‌های گل خشک شده کوچکی هستند که هنگام جویدن غذا، دهان شما را با طعمی تند و تیز پر می‌ کند. با این حال، فواید میخک به قدری چشمگیر است که می توان این تندی را تحمل کرد. این ادویه که از درخت میخک به نام Syzygium aromaticum برداشت می شود، حاوی ویتامین های C و K، فیبر و منگنز است و به تقویت ایمنی و عملکرد مغز کمک می کند. علاوه بر این، میخک برای درمان التهاب و مدیریت دیابت نیز استفاده می شود.

در این مقاله، می خواهیم فواید استفاده از میخک را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای گل میخک چیست؟

  1.  گل میخک با التهاب مبارزه می کند

میخک ممکن است التهاب گلو را تسکین دهد. مطالعات نشان داده است که اوژنول موجود در میخک به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل می کند. این همچنین در مورد اسانس میخک، یکی از انواع میخک که به طور گسترده در دسترس است، صادق است. میخک همچنین با التهاب دهان و گلو مبارزه می کند. در یک مطالعه، روغن میخک می تواند به کاهش التهاب مرتبط با پلاک و التهاب لثه کمک کند.

اوژنول موجود در میخک سیتوکین های پیش التهابی را در مطالعات حیوانی کاهش داد. از این رو، میخک می تواند به درمان التهاب مرتبط با آرتریت در انسان کمک کند.

  1.  گل میخک به کاهش خطر سرطان کمک کند

یک مطالعه نشان داد که عصاره میخک می تواند از رشد تومور جلوگیری کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی شود. خواص ضد سرطانی میخک را می توان به اوژنول نسبت داد که خطر ابتلا به سرطان مری را نیز کاهش می دهد. میخک همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها با التهاب مبارزه می کنند و از ما در برابر سرطان محافظت می کنند. همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد که عصاره میخک سلول های سرطانی سینه را از بین می برد.

 گل میخک  سلامت دهان را بهبود می بخشد

  1.  گل میخک  سلامت دهان را بهبود می بخشد

اعتقاد بر این است که اوژنول موجود در میخک باعث تسکین درد دندان می شود. این ماده بی حس کننده است و خاصیت ضد باکتریایی دارد و ممکن است به شما در مقابله با درد کمک کند.

یک راه ساده برای خلاص شدن از شر دندان درد این است که چند میخک کامل را در دهان خود قرار دهید و آنها را با بزاق خود مرطوب کنید. می توانید میخک را با دندان له کنید. روغنی که آزاد می شود با درد مبارزه می کند. اگر دندان درد شدید دارید و ساییدن میخک با دندان سخت است، می توانید از میخک خرد شده استفاده کنید. کل میخک را له کنید و پودر را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

یک مطالعه ایرانی اثرات ضد درد میخک را بیان می کند که می تواند به تسکین دندان درد کمک کند. میخک همچنین ممکن است با بوی بد دهان مبارزه کند.

 گل میخک می تواند به درمان دیابت کمک کند

  1.  گل میخک می تواند به درمان دیابت کمک کند

میخک ممکن است به درمان دیابت کمک کند. داوطلبان در یک مطالعه سطوح گلوکز کمتری را قبل و بعد از غذا پس از مصرف عصاره میخک گزارش کردند. مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که میخک می تواند افزایش قند خون را در موش های دیابتی تعدیل کند.

میخک حاوی ترکیب دیگری به نام نیجریسین است که ترشح انسولین و سلامت سلول های تولید کننده انسولین را بهبود می بخشد. این بدان معناست که میخک زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، ممکن است سطح قند خون شما را کنترل کند.

  1.  گل میخک سلامت کبد را بهبود بخشد

اوژنول، یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در میخک، می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد. طبق یک مطالعه، اسید اسکوربیک و ترکیبات بتا سیتوسترول میخک هستند که می توانند از تکثیر سلول های کبدی جلوگیری کنند. بخش غنی از اوژنول موجود در میخک نیز استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و علیه سیروز کبدی عمل می کند.

 گل میخک سلامت استخوان را ارتقا دهد

  1.  گل میخک سلامت استخوان را ارتقا دهد

عصاره هیدروالکلی میخک خشک غنی از پلی فنول ها مانند اوژنول ها و مواد استخراجی اوژنول است و می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد. طبق برخی از مطالعات حیوانی، منگنز موجود در میخک ممکن است به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و متابولیسم کمک کند.

 گل میخک سلامت دستگاه گوارش را ارتقا دهد

  1.  گل میخک سلامت دستگاه گوارش را ارتقا دهد

میخک ممکن است سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. برخی از ترکیبات موجود در میخک ممکن است به کاهش زخم معده کمک کند. روغن میخک می تواند ضخامت مخاط معده را افزایش دهد و این امر از پوشش معده محافظت می کند و از زخم معده جلوگیری می کند. میخک همچنین حاوی مقداری فیبر است. این فیبر ممکن است به هضم غذا کمک کند و از یبوست جلوگیری کند. با این حال، اثربخشی فیبر میخک برای رسیدن به همین هدف هنوز مورد مطالعه قرار گرفته است.

شما میتوانید در مقاله زیر مواد غذایی که سبب هضم بهترغذا در دستگاه گوارش می شود را مطالعه کنید.

لینک مربوط به هضم سریع غذا در دستگاه گوارش

  1.  گل میخک به کاهش وزن کمک کند

میخک حاوی مهارکننده های سنتز اسیدهای چرب طبیعی است که می تواند توده بدن را کاهش دهد. در مطالعات حیوانی، عصاره الکلی میخک تجمع چربی در کبد، وزن بافت چربی شکم و وزن بدن را کاهش می دهد. البته به یاد داشته داشته باشید که برنامه غذایی و فعالیت بدنی دو جزء اصلی کاهش وزن هستند. برنامه غذایی باید اصولی و متناسب با شرایط شما باشد تا به بدن شما آسیبی نرساند.

  1.  گل میخک سلامت تنفسی را بهبود بخشد

این خاصیت به ویژه در مورد روغن میخک صادق است. این روغن را می توان برای درمان آسم استفاده کرد. این روغن مجاری تنفسی را تسکین می دهد و همچنین اثر ضد التهابی دارد. مشخص شد که مکمل روغن میخک از تشکیل کلونی باکتری ها در ریه ها جلوگیری می کند.

می توانید روغن را روی سینه، سینوس ها و پل بینی ماساژ دهید. طبق شواهد حکایتی، این ممکن است راه‌های تنفسی را باز کرده و تسکین دهد. همچنین می توانید روغن را (یا چند میخک دم کرده) را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به عنوان چای مصرف کنید. جویدن جوانه میخک نیز برای تسکین گلودرد پیشنهاد می شود.

عصاره الکلی میخک دارای خواص ضد استرس است. تصور می شود که اثرات آنتی اکسیدانی میخک می تواند مسئول این باشد.

 گل میخک میتواند با سردرد مبارزه کند

  1.  گل میخک میتواند با سردرد مبارزه کند

روغن میخک به طور گسترده در آروماتراپی برای درمان سردرد استفاده می شود. این را می توان به اوژنول موجود در میخک نسبت داد که دارای خواص ضد درد (تسکین درد) است. چند میخک را خرد کرده و در یک دستمال تمیز قرار دهید. هر زمان که سردرد دارید بوی آن را استشمام کنید. همچنین می توانید دو قطره روغن میخک را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید و به آرامی روی پیشانی و شقیقه های خود ماساژ دهید.

  1.  گل میخک سطح تستوسترون را افزایش دهد

مطالعات روی موش ها نشان داده است که مصرف خوراکی میخک می تواند عملکرد بیضه را بهبود بخشد و در نهایت سطح تستوسترون را افزایش دهد.

شواهد حکایتی نشان می دهد که میخک ممکن است باروری را افزایش دهد. با این حال، برخی تحقیقات بیان می‌کنند که مصرف بیش از حد میخک ممکن است در واقع باروری را مختل کند.از این رو، مشورت با پزشک قبل از مصرف میخک برای این منظور ضروری است.

همچنین شما می توانید برای سفارش رژیم کاهش وزن با کارشناسان سایت ارتباط برقرار نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *