علائم و نشانه های رایج مهم کمبود ویتامین دی

نشانه های کمبود ویتامین d

ویتامین D که گاهی اوقات به آن لقب “ویتامین آفتاب” نیز می دهند چرا که بدن شما آن را از کلسترول تولید می کند که این کلسترول از طریق پوست شما در معرض نور خورشید تولید می شود. ویتامین دی اخیراً به دلیل نقشش در سلامت سیستم ایمنی، به ویژه در مورد COVID-19 توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین برای سلامت استخوان و بسیاری از عملکرد های مهم در سراسر بدن شما حیاتی است.

بیشتر بزرگسالان باید روزانه 1500 تا 2000 واحد بین المللی (IU)  ویتامین D دریافت کنند. در حالی که غذاهای خاصی مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی شده حاوی این ویتامین هستند، دریافت کافی ویتامین دی از طریق رژیم غذایی دشوار است. بنابراین جای تعجب نیست که کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان است. در این مقاله به بررسی ویتامین دی و اینکه چرا دریافت کافی از آن اهمیت دارد می پردازیم.

ویتامین دی

کمبود ویتامین دی در بدن چه علائم و نشانه هایی دارد؟

تشخیص کمبود ویتامین دی ممکن است دشوار باشد چرا که علائم کمبود ویتامین دی ممکن است برای چندین ماه و یا حتی سال رخ ندهد. گاهی اوقات ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، همچنان دانستن این که کمبود ویتامین دی چه علائم و نشانه هایی دارد باز هم مفید است.

  1. ابتلا به بیماری یا عفونت های مکرر

یکی از مهم ترین نقش های ویتامین دی حمایت از سلامت سیستم ایمنی است که به شما کمک می کند تا ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند را از بین ببرید. ویتامین دی به طور مستقیم با سلول هایی که مسئول رسیدگی به عفونت ها هستند تعامل دارد. اگر زیاد بیمار می شوید، به خصوص با سرماخوردگی یا آنفولانزا، سطوح پایین ویتامین D ممکن است یکی از عوامل موثر باشد. چندین مطالعه ارتباط بین کمبود و عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات الریه را نشان داده اند.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه 4000 واحد بین‌المللی ویتامین دی ممکن است خطر ابتلا به عفونت ‌های دستگاه تنفسی را کاهش دهد. اخیراً، کمبود ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به COVID-19 و همچنین افزایش خطر تجربه اثرات شدید ناشی از این بیماری مرتبط شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مصرف مکمل‌های ویتامین دی (در هر دوزی) از COVID-19 جلوگیری نمی ‌کند.

  1. خستگی و بی حالی زیاد

احساس خستگی می تواند به دلایل مختلفی ناشی شود که یکی از آنها ممکن است کمبود ویتامین دی باشد. برخلاف علل قابل مشاهده تر مانند استرس، افسردگی و بی خوابی، کمبود ویتامین دی اغلب به عنوان یک علت بالقوه خستگی و بی حالی نادیده گرفته می شود. یک مطالعه که روی 480 سالمند مبتلا به کمبود ویتامین دی انجام شد کمبود ویتامین دی را با علائم خستگی مرتبط دانست.

خستگی در اثر کمبود ویتامین دی

3. درد استخوان و کمر

درد استخوان و کمر ممکن است علائم کمبود ویتامین دی باشد. ویتامین دی با بهبود جذب کلسیم در بدن به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. یک مطالعه بر روی 98 بزرگسال مبتلا به کمردرد، سطوح پایین ویتامین دی را با درد شدید تر مرتبط دانست. بررسی 81 مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به ورم مفاصل، درد عضلانی و درد گسترده مزمن نسبت به افراد بدون این شرایط، سطح ویتامین دی کمتری دارند.

  1. افسردگی

کمبود ویتامین دی با افسردگی به خصوص در افراد مسن مرتبط است. اثرات مکمل های ویتامین دی متفاوت بوده است، اما برخی بررسی ها نشان داده اند که مصرف مکمل ویتامین دی به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

  1. اختلال در ترمیم زخم ها

تاخیر در بهبودی زخم پس از جراحی یا جراحت ممکن است نشانه ای از پایین بودن سطح ویتامین D شما باشد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان می ‌دهد که ویتامین دی تولید ترکیباتی را افزایش می ‌دهد که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از فرآیند بهبود زخم ضروری هستند. یک بررسی از چهار مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین دی جنبه های خاصی از درمان را در افرادی که جراحی دندان انجام داده اند به خطر می اندازد.

نقش ویتامین دی در کنترل التهاب و مقابله با عفونت ها نیز ممکن است برای درمان مهم باشد. یک مطالعه قدیمی بر روی 221 نفر، که 112 نفر از آنها عفونت های پا مرتبط با دیابت داشتند، نشان داد که افرادی که کمبود شدید ویتامین دی داشتند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از فاکتور های التهابی داشته باشند که می تواند بهبودی را به خطر بیندازد.

  1. از بین رفتن املاح استخوان

ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. مصرف همزمان ویتامین دی و کلسیم به بدن شما کمک می کند تا جذب کلسیم را به حداکثر برساند. تراکم پایین مواد معدنی استخوان، نشانه این است که استخوان های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده اند. این امر افراد مسن تر، به ویژه زنان را در معرض افزایش خطر شکستگی قرار می دهد.

در یک مطالعه مشاهده‌ای بزرگ بر روی بیش از 1100 زن میانسال یائسه یا یائسه، محققان ارتباط قوی بین سطوح پایین ویتامین دی و تراکم پایین استخوان پیدا کردند. به هر حال، مصرف کافی ویتامین دی ممکن است استراتژی خوبی برای محافظت از توده استخوانی و کاهش خطر شکستگی باشد.

  1. ریزش مو

بسیاری از غذاها و مواد مغذی ممکن است بر سلامت مو تأثیر بگذارند. در حالی که استرس یکی از دلایل رایج ریزش مو است، ریزش شدید مو ممکن است نتیجه یک بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد. ریزش مو در زنان با سطوح پایین ویتامین دی مرتبط است.

یک مطالعه سطوح پایین ویتامین دی را با ریزش موی شدید تر مرتبط کرد. در مطالعه دیگری روی 48 فرد، استفاده موضعی از نوع مصنوعی ویتامین D به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی رشد مجدد مو را افزایش داد.

ریزش مو در اثر کمبود ویتامین دی

  1. افزایش وزن

چاقی یکی از عوامل خطر برای کمبود ویتامین دی است. یک مطالعه در بزرگسالان ارتباط احتمالی بین کمبود ویتامین دی و چربی شکم و افزایش وزن را نشان داد، اگرچه این اثرات در مردان بارزتر بود.

همانطور که دیدید ویتامین دی، ویتامین بسیار مهمی در بدن است و کمبود عوارض خطرناکی برای بدن دارد. معمولا سطح  ویتامین دی در کسانی که رژیم های سخت و عجیب می گیرند بسیار بیشتر از سایرین است. ما در کلینیک مایا می توانیم برنامه غذایی شما را با سبک زندگی شما و بدون کمبود های تغذیه ای اعم از ویتامین دی طراحی کنیم. برای دریافت مشاوره و رژیم مخصوص خود از طریق فرم زیر اقدام کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *