7 ماده غذایی برای کمک به هضم سریع غذا

مواذ غذایی که به هضم غذا کمک می کند

از لحظه ای که غذا را در دهان خود قرار می دهید، دستگاه گوارش شما شروع به کار می کند. دستگاه گوارش شما مراحل بسیاری را برای تجزیه غذاهایی که می خورید و هضم ویتامین ها، مواد معدنی، کالری ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین های مورد نیاز شما را انجام می دهد. سپس به طرز مؤثری آنچه را که باقی مانده است پاک می کند و به بیرون از بدن می فرستد.

احتمالاً تا زمانی که مشکلی پیش نیاید به چنین مکانیسم های پیچیده ای فکر نمی کنید. خوشبختانه، شما می توانید برای جلوگیری از مشکلاتی مانند گرفتگی، نفخ، یبوست و اسهال اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از ساده‌ترین توصیه‌های سلامت دستگاه گوارش این است که با غذاهایی که برای هضم مفید هستند، سوخت مصرف کنید.

مواد غذایی مناسب بهبود هضم غذا

  1. ماست، پروبیوتیکی برای هضم بهتر غذا

ماست از شیری تهیه می شود که معمولاً توسط باکتری های اسید لاکتیک تخمیر شده است. این باکتری ها، باکتری های مفیدی هستند که به نام پروبیوتیک ها شناخته می شوند. پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش شما زندگی می کنند و می توانند به بهبود هضم کمک کنند و روده شما را سالم نگه دارند.

در حالی که پروبیوتیک ها به طور طبیعی در روده شما وجود دارند، افزایش مصرف پروبیوتیک ها از طریق غذاهایی مانند ماست می تواند هضم را تسهیل کند. پروبیوتیک ها می توانند به مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و اسهال کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک ها هضم لاکتوز یا قند شیر را بهبود می بخشند. با این حال، همه ماست ها حاوی پروبیوتیک نیستند. هنگام خرید، حتماً به دنبال «پروبیوتیک» روی بسته باشید.

ماست برای هضم غذا

  1. کیوی در روز یبوست را از بین می برد

این میوه ‌ی فوق العاده مملو از ویتامین C به خوبی نشان داده است که یبوست را از بین می برد.  چرا که مطالعه‌ ای که در ژوئن 2021 در مجله آمریکایی گوارش منتشر شد نشان داد افرادی که دو عدد کیوی در روز می‌خورند بهتر از بیمارانی که آلو خشک یا پسیلیوم مصرف می‌کنند از یبوست خلاص می‌شوند. گروهی که کیوی مصرف کردند نیز عوارض جانبی منفی کمتری داشتند و از غذای پرفیبر خود بیشتر لذت بردند.

  1. دانه چیا، منبع عالی فیبر برای هضم بهتر

دانه های چیا منبع عالی فیبر هستند که باعث می شود پس از مصرف، ماده ای شبیه ژلاتین در معده شما ایجاد شود. دانه های چیا مانند یک پرو بیوتیک عمل می کنند و از رشد باکتری های سالم در روده شما حمایت می کنند و در نتیجه به هضم بهتر کمک می کنند. محتوای فیبر آنها همچنین به منظم بودن روده و مدفوع سالم کمک می کند.

  1. با روغن ماهی با التهاب دستگاه گوارش مبارزه کنید

روغن ماهی می تواند نه تنها برای قلب، بلکه دستگاه گوارش شما نیز مفید باشد، زیرا اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی التهاب را کاهش می دهد. برای شروع، می توانید سعی کنید به سمت رژیم غذایی مدیترانه ای حرکت کنید و ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آنچه پزشکان و محققان اکنون می دانند این است که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به متخصص گوارش است، ممکن است به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 ماهی را مصرف نکنند.

مطالعه ای که در دسامبر 2020 در Gut Microbes منتشر شد نشان داد که شش هفته مصرف مکمل های امگا 3 باعث ایجاد تغییرات کوچکی در ترکیب میکروبیوم روده می شود و از این نظریه حمایت می کند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند اثر پروبیوتیکی بر روده داشته باشند.

  1. با زردچوبه التهاب دستگاه گوارش خود را آرام کنید

بر اساس مقاله ای که در نوامبر 2021 در Drug منتشر شد، زردچوبه، ادویه ای مملو از کورکومین، دارای خواص ضد التهابی است که نشان می دهد به طیف وسیعی از شرایط ناشی از التهاب، از جمله بیماری قلبی، بیماری التهابی روده (IBD)  و حتی افسردگی کمک می کند. این تحقیق همچنین اشاره کرد که کورکومین به تنظیم میکروبیوتای روده کمک می کند، برای افراد مبتلا به IBD تسکین می دهد و التهاب را کاهش می دهد که بسیار موثر است زیرا این بیماری می تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود.

زردچوبه برای هضم غذا

  1. برای بهبود هضم مقداری زنجبیل بخورید

زنجبیل یک داروی سنتی آسیایی برای درمان شکم درد و حالت تهوع و چاشنی مورد علاقه در غذاهای ژاپنی است، همچنین یک ضدالتهاب قوی است که زنجبیل را به یکی دیگر از مواد غذایی خوب برای هضم و کمک به هضم طبیعی تبدیل می کند.

زنجبیل غذایی است که با تسریع روند حرکت غذا از معده به روده کوچک فوقانی به هضم کمک می کند. بررسی ژانویه 2020 منتشر شده در مجله Nutrients اشاره کرد که چندین مطالعه نشان داده است که زنجبیل با بهبود عملکرد دستگاه گوارش مرتبط است. همچنین به مطالعاتی اشاره کرد که نشان داد زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع، بیماری حرکت و خطر سرطان روده بزرگ می شود.

  1. هضم سریع با کلم ترش

ممکن است کلم ترش را فقط در سالاد ها تصور کنید، اما خوردن این چاشنی محبوب در واقع به هضم غذا کمک می کند. این به این دلیل است که کلم ترش و سایر غذاهای تخمیر شده حاوی باکتری های مفیدی هستند که هضم آنها را آسان تر می کند و فیبرهای پرو بیوتیک آنها باکتری های مفید روده را که در روده بزرگ شما زندگی می کنند تغذیه می کند. این عمل به هضم سریع تر غذا در دستگاه گوارش کمک می کند.

کلم ترش برای هضم غذا

هضم سریع تر غذا و عملکرد خوب دستگاه گوارش تاثیر فوق العاده ای در زندگی شما دارد. شما می توانید با تغییر سبک زندگی خود، هضم غذا را در دستگاه گوارش بهبود ببخشید. ما در کلینیک مایا می توانیم برنامه ای طراحی کنیم که سبک زندگی و لایف استایل شما تغییر مثبتی داشته باشد تا علاوه بر بهبود وضعیت دستگاه گوارش، تناسب اندام را نیز تجربه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *